Lieve Ganymedes: middeleeuwse homo-erotische poëzie

Press
Taal

Middeleeuwse homo-erotiek en seksualiteit

Het viel al te ontdekken op Medieval / Modern: de Europese middeleeuwen staan niet meteen bekend om hun positieve houding ten opzichte van erotische relaties tussen mannen. Werd sodomie in het christendom niet officieel beschouwd als een zonde van het vlees? In de dagelijkse sociale en culturele praktijk bestond echter wel wat speelruimte voor de herenliefde. Daarvan getuigen ook de gedichten in de gloednieuwe bundel, samengesteld en literair vertaald naar het Nederlands uit het Latijn door Prof. Stijn Praet, expert middeleeuwse Latijnse literatuur. De gedichten werden geschreven door studenten, schoolmeesters, monniken en bisschoppen van de negende tot en met de dertiende eeuw. Zij creëren voor de lezer een wereld van vertwijfelde minnaars en bloedmooie maar hooghartige jongens, van geilheid, droefheid en jaloezie. Intussen voeren ze ons van de goddelijke Olympus langs de onderwereld van Parijs om uiteindelijk te belanden op het kerkhof.

Lancering nieuw boek

Op donderdag 22 april (begin om 20u.) stelt Stijn Praet zijn bundel Lieve Ganymedes: homo-erotische gedichten uit de middeleeuwen (Poëziecentrum, 2021) voor aan het grote publiek. Voor deze feestelijke gelegenheid gaat hij nog in gesprek met historicus Jonas Roelens en worden er muzikale intermezzo's gebracht door de Gentse band Hermitage. Zij brengen zelfs een nieuw nummer gebaseerd op een van de vertalingen uit de bundel! De boekvoorstelling kan je gratis volgen via Facebook live.

Alle info over Lieve Ganymedes en kans om te bestellen op de website van uitgever Poëziecentrum. Voor wie wil nagenieten: info over eventuele opnames van het lanceringsevent via Prof. Stijn Praet!